بازار هدف

یکی از مهمترین اصطلاحات بازاریابی تعیین بازار هدف است که در حیطه مدیریت بازاریابی قرار می‌گیرد. همانطور که می‌دانیم یکی از اجزای STP هدفگیری یا تعیین بازار هدف است که لزوما شامل تمام افراد حاضر در بازار نمی‌شود.

درک بازار هدف بسیار ضروری است؛ و اهمیت آن زمانی بیشتر عیان می‌گردد که شما قصد دارید بر روی تبلیغات و معرفی محصول یا خدمت خود متمرکز شوید.

 

بازار هدف چیست؟

بازار هدف گروه منحصربه‌فردی از افراد یا کسب‌وکارهایی است که علایق و ویژگی‌های مشترکی دارند. به‌ طور معمول، همه‌‌ی شرکت‌ها سعی بر آن دارند تا محصول یا خدمات خود را به بازار هدف مورد نظرشان بفروشند؛ بنابراین، پیش از فروش محصول یا خدمات، ابتدا سازمان یا کسب‌وکار مربوط باید بازار هدف خود را تعیین و شناسایی کند.

در حوزه کسب وکار و بازاریابی هم جهت با بازار هدف، باید استراتژی هایی را تعیین کرد. از جمله مهمترین استراتژی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ثبت و تجزیه‌وتحلیل خصوصیات مشتریان
  • گفت‌وگوی مستقیم با مشتریان
  • سنجش ارزش محصول و مزیت رقابتی
  • ارزیابی محصول و خدمات
  • تحلیل رفتار رقبا

 

 

 

چرا شناسایی بازار هدف مهم است؟

شناسایی بازار هدف به این دلیل اهمیت دارد که اگر کسب‌وکاری بتواند به خوبی درک کند که چه کسی می‌خواهد محصول یا خدماتش را بخرد، موفقیت بیش‌تری کسب خواهد کرد. بازار هدف معمولا با عنوان بازار ایده‌آل آغاز می‌شود و سپس، تیم‌های فروش و بازاریابی با استفاده از فرآیندهایی خاص آن را اصلاح و نوسازی می‌کنند.

 

چگونه بازار هدف کسب و کار خود را شناسایی کنیم؟

برای شناسایی و تعیین بازار هدف چند مرحله کلیدی وجود دارند که این مراحل بترتیب عبارتند از:

  • مشخص کردن پیشنهادهای خود : اولین قدم برای شناسایی و تعیین بازار هدف این است که محصولات و خدمات مدنظرتان برای ارائه به مشتری را مشخص کنید. آگاهی از آن‌چه قرار است ارائه کنید، بسیار مهم است، زیرا این امکان را برایتان فراهم می‌کند تا با در نظر گرفتن محصولات و خدمات تعریف‌شده‌ی خود، بتوانید مخاطبان ایده‌آلتان را شناسایی کنید.
  • تعریف کردن مخاطبان ایده‌آل خود : تعریف مخاطب ایده‌آل این امکان را فراهم می‌کند تا درمورد کسانی که گمان می‌کنید بازار هدفتان هستند، فکر کنید؛ بنابراین، بدون استفاده از داده‌های مبتنی بر نتایج، بازار هدف خود را بر اساس مشتریان موردنظرتان تنظیم می‌کنید.( از روش های انجام این کار استفاده از تکنیک 5چراست. )
  • آشنایی با مشخصات مشتریان ایده‌آل خود : قدم بعدی برای شناسایی بازار هدف، آشنایی با خصوصیات مشتریان ایدئال است. در این مرحله باید در نظر بگیرید که چه افرادی برای خرید محصول یا خدمت شما بهترین مشتریان محسوب می‌شوند. در واقع، انتخاب بازاری به‌ عنوان بازار هدف، با محدود کردن مخاطبان (تا زمانی که به گروه کوچک‌تری از افراد برسید) رخ می‌دهد.

در ادامه، ممکن است بخواهید بازار هدفتان را اصلاح کنید و آن را در یک گروه از مشتریان دسته‌بندی کنید یا این‌که مشتریان را برای هریک از محصولات مختلف کسب‌وکارتان، به گروه‌های جداگانه‌ای تفکیک کنید. در همین راستا، برای این‌که درمورد مخاطبتان بیش‌تر اطلاعات کسب کنید، با استفاده از ۴ نوع تقسیم‌بندی بازار به شرح خصوصیات دموگرافیک، روان شناسی، رفتاری و جغرافیایی می‌توانید مشخصات مشتریان ایدئال خود را تعریف کنید.

  • گفت‌وگو و مصاحبه با مشتریان : با مصاحبه کردن با مشتریان خود می‌توانید بازار هدفتان را بیش‌تر بشناسید.
  • بررسی و پیگیری اطلاعات مشتریان : ساده‌ترین راه برای شناسایی و تعیین بازار هدف، بررسی و تحلیل داده‌محور است. ضمن این‌که با تعریف خصوصیات مشتریان یا مخاطبان ایدئال خود می‌توانید بازار هدفتان را حدس بزنید، اطلاعات و داده‌ها نیز نشان می‌دهند که به‌ طور دقیق بازار واقعی‌ شما چه افرادی هستند. برای این امر از رسانه های اجتماعی یا تحلیل نقطه فروش میتوان بهره برد.

 

کسب‌وکارهایی که می‌توانند بازار هدف خود را تعیین و شناسایی کنند، نسبت به نحوه‌ی ایجاد کمپین های بازاریابی و فروش مؤثر فهم صیح تر و درک بهتری دارند. در واقع، شناسایی بازار هدف با استفاده از استراتژی‌هایی مانند تعریف کردن مخاطبان و بررسی داده‌ها، مهم‌ترین گام برای اجرای کمپین‌های موفق بازاریابی است؛ بنابراین بر همین اساس، می‌توان گفت که یادگیری چنین استراتژی‌هایی برای شناسایی بازار هدف می‌تواند روند کار را آسان‌تر کند.

همه روزه, ۲۴ ساعته همراهتیم

تمامی حقوق مادی و معنوی برای شرکت آسان رای اندیش محفوظ است.