کانال توزیع مسیری است که همه کالاها و خدمات باید برای رسیدن به مصرف کننده طی کنند. در مقابل، مسیر پرداخت را از مصرف کننده نهایی به فروشنده اصلی نیز توصیف می کند. کانال های توزیع می توانند کوتاه یا بلند باشند. طول کانال به تعداد واسطه هایی که برای ارائه یک محصول یا خدمات نیاز است بستگی دارد.
با این حال، کالاها و خدمات گاهی از طریق چندین کانال به مصرف کنندگان منتقل می شوند – ترکیبی از کوتاه و بلند. این کار تعداد راه هایی که یک مصرف کننده می تواند کالا یا سرویس را پیدا کند، افزایش می دهد. یعنی فروش بیشتر می شود. اما می تواند سیستم پیچیده ای نیز ایجاد کند که بعضی اوقات مدیریت کانال های توزیع را دشوار میکند. علاوه بر این، هر چه کانال توزیع طولانی تر باشد، ممکن است سود یک تولید کننده از فروش کمتر شود، زیرا هر واسطه برای خدمات خود هزینه دریافت می کند.
در این نوشته به 6مورد از نقش ها و اهمیت های این کانال های توزیع میپردازیم.
- نقش فروشندگی
کانالهای توزیع نقش اساسی نمایندگی فروش را ارائه میدهند. آنها در ایجاد محصولات جدید در بازار کمک میکنند. آنها در بازاریابی دهانبهدهان و ارتقاء محصولات تخصص دارند. از ارائه خدمات قبل و پس از فروش به مصرفکنندگان اطمینان حاصل میکنند. ازآنجایی که این کانالها در تماس مستقیم و منظم با مصرفکنندگان هستند، فروشندگی را به خوبی انجام میدهند و در عین حال، بازخوردهای واقعی و ارزشمندی را برای تولیدکنندگان فراهم میکنند.
- افزایش بازده توزیع
کانالهای واسطه، فرایند فروش را آسان میکنند، زیرا در تماس مستقیم با مشتریان هستند. آنها شکاف بین تولیدکنندگان و مصرفکنندگان را از نظر اقتصادی و کارآمد، کم میکنند. این واسطهها تعداد تراکنشهای موجود در تولید محصولات توسط تولیدکنندگان به مصرفکنندگان را کاهش میدهند. بهعنوانمثال، فرض کنید چهار تولیدکننده وجود دارند که هدف آنها فروش محصولات خود به چهار مشتری است. اگر کانال توزیعی وجود نداشته باشد، شانزده معامله صورت خواهد گرفت. اما در صورتی که تولیدکنندگان از کانالهای توزیع استفاده کنند، تعداد معاملات درگیر به هشت نفر (چهار نفر از تولیدکننده به وساطت و چهار نفر از واسطه به مشتری) کاهش مییابد، و در نتیجه هزینههای حمل و نقل و سایر خدمات نیز کاهش خواهد یافت.
- ارائه محصولات در مجموعه های مورد نیاز
درست همانند تولیدکنندگانی که در زمینه تولید محصولات تخصص دارند، واسطهها نیز تخصص خاص خود را دارند. عمدهفروشان در حرکت و انتقال محصولات از تولیدکنندگان مختلف به تعداد بیشتری از خردهفروشان مهارت دارند. بهطورمشابه، خردهفروشان در فروش یک دسته گستردهای از کالاها به میزان کمتر و به تعداد بیشتری از مشتریان نهایی تخصص دارند. با توجه به حضور کانالهای توزیع (عمدهفروشان و خردهفروشان)، ممکن است یک مصرفکننده به جای سفارش محصولات موردنیاز خود از یک کارخانه واقع در مسافت دور، در زمان مناسب از یک فروشگاه نزدیک (از لحاظ جغرافیایی نزدیکتر) به راحتی خریداری کند. بهاینترتیب، این واسطهها حجم عمده را در هم میشکنند و تقاضای کمتری از مشتریان را برآورده میکنند.
4.کمک به تجارات کالا
در واقع بازاریابی توسط واسطهها است که حرکت محصول را از میز کار خرده فروشی به سبد خرید مشتری تثبیت میکند. هنگامی که یک مشتری به یک فروشگاه خردهفروشی میرود، ممکن است جذب برخی از محصولات جدید شود و همچنین این امکان وجود دارد تا درباره این محصول جدید کنجکاو شود، و به جای محصول خود، محصول جدید را انتخاب کند. بنابراین فعالیتهای بازاریابی واسطهها به شکل فروشندهای آرام در یک فروشگاه خردهفروشی خدمت میکنند.
- کمک به تعیین قیمت مناسب بین تولیدکننده و مشتریان نهایی
واسطهها در دستیابی به سطح قیمتی که هم برای تولیدکنندگان و هم برای مصرفکنندگان قابل قبول باشد، کمک میکنند.
- کمک به نگهداری سهام
واسطهها کارکردهای دیگری مانند تامین مالی محصولات، ذخیرهسازی محصولات، تحمل خطرات و ارائه فضای مورد نیاز انبار را اجرا میکنند. بنابراین، کانالهای توزیع یک عامل حیاتی در استراتژی بازاریابی جامع شرکت هستند. آنها به گسترش و دستیابی محصول و افزایش درآمد کمک میکنند.
کانالهای توزیع، نقش پررنگی را در توزیع و بازاریابی موفق و موثر محصولات ایفا میکنند. کانالهای توزیع دارای ارتباط متفاوت، تخصص و دانش گستردهای از محصولات مختلف هستند. احتیاج به کانال های توزیع در بازارهایی با رشد سریع و افزایش پیچیدگیهای توزیع، تقاضا و نیاز بیشتر احساس میشود.