چالش‌های مدیریت فناوری اطلاعات پیشرفته

بررسی یک مورد موفق: امروزه هيوز الکترونیکس، بعنوان بخشی از شرکت جنرال موتورز، نمونه موفقی در عصر انقلاب ارتباطات است. این شرکت سیستمهای الکترونیکی پیشرفته ای را طراحی، تولید و عرضه می کند که امکان پخش برنامه های سرگرمی تلویزیونی و برنامه ریزی اطلاعات از طریق ماهواره را فراهم می آورند. شرکت هیوز، شبکه ای از ماهواره ها را اداره می‌کند که بزرگترین ماهواره خبرپراکنی مستقیم در آمریکا، یکی از آنهاست. خدمات این ماهواره از طریق شرکت ماهواره پان آمریکا و در قالب ۱۵۰ شبکه پخش فیلم سینمایی، برنامه های تلویزیونی کابلی و رویدادهای ورزشی برای تمامی مخاطبان در آمریکا، کانادا و بخشی از آمریکای جنوبی پخش می شود. هیوز، در سال ۱۹۹۷ بخشی از این بازار خاص را با ایجاد پیمانی بین شعبه ماهواره پانامریکای خود و ست مکس در اختیار گرفته بود تا در مناقصه یک موقعیت ماهوارهای جدید، شرکت کند. دیگر شرکت کنندگان در این مناقصه پریمستار واکوستار بودند.

 

مدیریت در حوزه تکنولوژی های پیشرفته امروز

پیچیدگی ها و چالش هایی که شرکت هیوز الکنرونیکس با آن مواجه است، در محیط تجاری تکنولوژی-بنیان امروز، بسیار عادی است. غعالیت ها غالبا حول پروژه هایی شکل می‌گیرند که مستلزم کار تیمی بوده و مرزهای سازمانی را در هم می خوردند. این فعالیت ها طیف وسیعی از کارکنان، گروه های پشتیبانی، پیمانکاران جزء، فروشندگان، شرکاء، ادارات دولتی و مشتریان را هم در بر می گیرد. ارتباطات، همکاری و پیوند بخش های مختلف سازمانی، برای تصمیم گیری و کنترل مناسب فعالیتها، حیاتی است. این امر کار گروهی پیچیدهای را می طلبد که در بسیاری از سازمانهای دارای تکنولوژی پیشرفته مرسوم است.

توانایی مدیریت فرابخشی بدون برخورداری از اختیارات رسمی لازم، تقسیم منابع و پاسخگویی و گزارش دهی همزمان به چند نفر، از دیگر شروط موفقیت در این عرصه است. به هر حال، تکنولوژی و مدیریت آن پدیده جدیدی نیست. این موضوع برای سالیان زیادی مطرح بوده است. از زمان کشتی حضرت نوح و اهرام مصر گرفته تا عصر راه آهن و آسیاب های فلزی، انسان همواره از تکنولوژی استفاده و آن را مدیریت کرده است و برای مواجهه با چالش ها، ريسک ها و عدم قطعیت های آن نیز مهارتهایی دست و پا کرده است. ولی تکنولوژیهای امروزی، محیط تجاری جدیدی ایجاد کرده که تمام قالب های سنتی را به هم زده است. تکنولوژیهای پیشرفته ، به‌ویژه تکنولوژی‌های مرتبط با کامپیوتر و ارتباطات (مانند تکنولوژی دی بی اس شرکت هیوز)، با تاکید بر اثربخشی، ارزش افزایی و سرعت، اقتصاد جهانی را شدیدا متحول ساخته اند. همه سازمانها تحت فشارند تا کارهای بیشتری را سریعتر، بهتر و با منابع کمتری انجام دهند. بویژه سرعت به یکی از پارامترهای اصلی برای پیروزی در رقابت تبدیل شده است. در مثال ماهواره شرکت هیوز، سیستمی که کار ساخت آن حدودا پنج سال طول می کشد، ممکن است حدود دو سال بعد از رده خارج شود، مگر اینکه در همان طراحی اولیه، فکری برای به روز کردن مستمر و پیشرفت آن بر اساس نیازهای روز افزون بازار شده باشد.

تأثیر حرکت پرشتاب تکنولوژی در بازار کالاهای مصرفی از این هم واضح تر است. یک محصول کامپیوتری که امروز به بازار عرضه می شود، در مدت چهار ماه از رده خارج می شود. این در حالی است که رساندن ایده اولیه به بازار در این صنعت، یک سال یا بیشتر طول می کشد. در نتیجه، نسل جدید مدیران تجاری باید با چالشهای جدیدی دست و پنجه نرم کنند. چالش هایی همچون فشار برای عرضه سریعتر محصولی به بازار، سرعت روز افزون تحولات تکنولوژی، نوآوری، محدودیت منابع، پیچیدگیهای فنی، مسائل اجتماعی و اخلاقی، پویایی عملیاتی، هزینه، ریسک و خود تکنولوژی. فرایند های سنتی خطی و کنترل های بالا به پائین دیگر کافی نیستند و به تدریج جای خود را به طرحهای سازمانی جایگزین و روشهای مدیریتی و فرآیندهای کاری جدید، نظیر مهندسی همزمان، الگوهای طراحی – ساخت و مرحله – درگاهی می‌دهند. اگر چه این روشها در یکپارچه سازی فرابخشی، تحرک منابع، اثر بخشی و عکس العمل سریع در قبال بازار بهتر عمل می‌کنند، اما در عین حال نیازمند مهارتهای مدیریتی و رهبری پیچیده تری نیز هستند.

در مجموع، محیط تجاری امروز با آنچه در گذشته بوده بسیار متفاوت است. تکنولوژیهای پیشرفته و بازارهای متغیر جهانی، کسب وکارها را متحول ساخته اند. شرکت هایی که در چنین محیطی دوام آورده و تولید ثروت می‌کنند، بخوبی می توانند با چالشهای جدیدی از جنس سرعت، هزینه و کیفیت، دست و پنجه نرم کنند. چنین شرکت هایی صرفا بدنبال مدیریت کارآمد در بخشهای خاص نیستند، بلکه رویکردی یکپارچه به مدیریت دارند و بر ارتباطات سازمانی، عوامل انسانی و فرآیند کاری تأکید می‌کنند.

از جمله عناوین دیگر که در این زمینه میتوان به آنها پرداخت و بررسی نمود عبارتند از:

  • قلمرو و تمرکز مدیریت تکنولوژی
  • ارائه تعریف رسمی
  • نقش مدیریت مهندسی
  • تاثیر آموزشی
  • ابعاد جهانی
  • تاثیر اینترنت و تجارت الکترونیکی
  • تکنولوژی و جامعه
  • روند تحولات آینده

 

مدیریت تکنولوژی، هنر و علم خلق ارزش با استفاده از تکنولوژی در کنار سایر منابع سازمان است. تکنولوژی با سرعتی غیر قابل تصور جهان ما را متحول کرده است. به ویژه کامپیوتر و تکنولوژی های ارتباطی، محیط تجاری جدیدی بوجود آورده اند که مبتنی بر اثربخشی، خلق ارزش و سرعت است.

شرکت هایی که بتوانند در فضای امروزی به حیات خود ادامه داده و موفق باشند، توان مواجهه با انواع و اقسام چالش ها از جنس سرعت، هزینه و کیفیت را دارند. فرآیندهای خطی و سنتی و کنترل های بالا به پائین، دیگر کافی نیستند و بتدریج جای خود را به طرحهای سازمانی، روشهای مدیریتی و فرآیندهای کاری جدید می دهد .

مدیران مهندسی و تکنولوژی با موضوعات متنوعی در بنگاه سر و کار دارند، که نیازمند مهارت های تجاری، قرارشته ای و استراتژیک است. این موضوعات گستره وسیعی از تکنولوژی های درون و خارج از مرزهای شرکت را در بر می‌گیرند مدیران مهندسی تا حد زیادی مسئولیت مدیریت تکنولوژی را بر عهده دارند، و عملا به مدیر تکنولوژی تبدیل شده اند.

همه روزه, ۲۴ ساعته همراهتیم

تمامی حقوق مادی و معنوی برای شرکت آسان رای اندیش محفوظ است.