یکی از جاذبه های رویکرد های مدیریتی رسیدن به سود بیشتر برای سازمان است. این مسئله خصوصا درباره مدیریت استراتژیک با تاثیر عمده ای که بر تدوین و اجرای برنامه دارد صدق میکند. با نگاهی دقیق به مفهوم استراتژیک می توان به ضرورت استفاده از آن پی برد و با توجه به تصمیمات سازمانی و بزرگ شدن سازمان ها لزوم بکارگیری برنامه ای جامع برای مواجهه با مسائل بیشتر از گذشته احساس می شود. مدیریت استراتژیک با تکیه بر ذهنیتی پویا ، آینده نگر ، جامع و اقتضائی راه حل بسیاری از مسائل سازمانها است. پایه این نوع مدیریت بر اساس میزان درک مدیران از شرکت های رقیب ،بازارها ؛ قیمت ها، توزیع کنندگان،دولت ها و تمام کسانی است که به نوعی با آن سازمان در ارتباط هستند که این مهم تعیین کننده موقعیت سازمان می باشد. پس مدیریت استراتژیک با بکارگیری شیوه های خلاقانه و نوآوری به سازمان ها می آموزد برای شکل دادن به آینده خود بصورت انفعالی عمل نکنند.
تغییر و تحولات مداوم و گسترده اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در محیط باعث شده است که سازمانها جهت بقا و رشد خود در این محیط متغیر، رقابتی و ناپایدار عصر امروزی ناگریز از پذیرش استراتژیمحوری میباشند و برای خروج از این چالش بایستی به فرآیند مدیریت استراتژیک تکیه زنند (خوش سیما، 383؛ جعفرنژاد و شهایی، 1386؛ کاپلان[1]، 1390).
هر سازمانی در راستای دستیابی به موفقیت باید بداند به کجا خواهد رفت و باید بداند اکنون دقیقاً کجا قرار گرفته است. پس از آن باید آنچه میخواهد باشد را به درستی تعریف کرده و چگونگی رسیدن به آن جایگاه را مشخص کند. این برنامه ریزی ترکیبی از محیط گرایی و آینده گری است که ضمن شناسایی عوامل و تحولات محیطی، در یک افق زمانی بلندمدت، تاثیر آنها را بر سازمان و نحوه تعامل سازمان با آنها را مشخص نماید مستندات حاصل از این فرایند، برنامه راهبردی سازمان تعریف میشود .برنامه ریزی راهبردی برای برنامه ریزی مؤثر به منظور تصویر کردن طرح و برنامه یک سازمان بکار میرود ، درواقع سازمان با بررسی محیط کلان، عملیاتی و محیط داخلی به شناخت وضعیت کنونی می پردازد تا با شناسایی نقاط قوت و فرصت های پیش رو و کاستن از نقاط ضعف در مقابل تهدیدات محیطی و با درنظر داشتن ماموریت سازمان و اهداف بلند مدت برنامه راهبردی مناسبی را برای سازمان تنظیم کند.
درواقع برنامه ریزی راهبردی به نوعی تصویر رسمی آینده سازمان است. هر برنامه راهبردی دست کم به یکی از پرسشهای زیر پاسخ خواهد داد:
۱- ما دقیقاً چه کار میکنیم؟
۲- برای چه کسی کار میکنیم؟
۳-چگونه کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم؟
اهداف برنامه ریزی راهبردی
[1] Kaplan